Hosting dla małej firmy: co wybrać, ile to kosztuje i gdzie są haczyki

Autor: Emil Wiatrak

18 lipca, 2025

Dowiedz się, jak oszczędzić kilkaset złotych na hostingu i kiedy oszczędzać na nim się nie opłaca. Rozkładam „hosting” na czynniki pierwsze, które powinien znać każdy mikroprzedsiębiora.

Też się denerwujesz, gdy wchodzisz na stronę internetową, a ta ładuje się w nieskończoność? Albo jeszcze gorzej – dzwoni klient i mówi: „Nie mogę wejść na Pana stronę”. Często te problemy są związane z usługą hostingową.

Gdyby Twoja strona internetowa była budynkiem, hosting byłby fundamentami. Dowiedz się, czym jest hosting, ile kosztuje i jak wybrać ten odpowiedni dla Twojej firmy usługowej, żeby nie żałować.

Co to jest hosting?

Najprościej mówiąc, hosting to usługa wynajmu przestrzeni na serwerze podłączonym do Internetu. Na tej przestrzeni przechowywane są pliki Twojej strony internetowej, bazy danych, zdjęcia, poczta e-mail którą wysyłasz i otrzymujesz. Serwer to taki komputer, który działa non-stop, a dostawca hostingu dba o to, żeby był zawsze online.

ai generated, data center, server room, server, network, data, center, storage, cloud computing, technology, hardware, computer, cloud, system, computer networking, network storage

Oczywiście nie musisz mieć własnego serwera w piwnicy (uff!), nie musisz martwić się o zarządzanie nim, zapewnienie zasilania awaryjnego, chłodzenie, kopie bezpieczeństwa. Ty po prostu wynajmujesz kawałek miejsca, a firma, która Ci go najmuje (hostingodawca) zajmuje się całą resztą.

Serwer – Hosting – Usługa Hostingowa: Czy to to samo?

W mowie codziennej, używamy tych terminów zamiennie. Mówimy „moja strona jest na serwerze”, „kupiłem hosting”, „mam usługę hostingową”. I choć w praktyce często oznaczają dla nas to samo, to technicznie rzecz biorąc, warto wiedzieć, że:

  • Serwer to ten fizyczny “komputer” – to po prostu sprzęt.
  • Hosting (lub usługa hostingowa) to usługa, którą kupujesz – czyli wynajem miejsca na tym serwerze, wraz z całą opieką, wsparciem, oprogramowaniem, bezpieczeństwem i prądem, które sprawiają, że Twoja strona w ogóle działa w Internecie.

Czyli kupując „hosting”, kupujesz tak naprawdę „usługę hostingową”, która działa na „serwerze”.

Nie jesteśmy na uniwersytecie – nie będziemy toczyć akademickich dyskusji o nomenklaturze – ale dla porządku wolałem wyjaśnić co jest czym!

Rodzaje Hostingu: Który dla Kogo?

Zacznijmy od tego, że nie każdy hosting jest taki sam. Są różne „typy budynków”, a Ty potrzebujesz ten, który najlepiej pasuje do Twojego biznesu.

  • Hosting Współdzielony (Shared Hosting). To najpopularniejsza i najtańsza opcja. Powszechnie mówi się na nią po prostu: hosting. Wyobraź sobie, że Twoja strona mieszka w wielkim bloku, dzieląc zasoby (procesor, pamięć) z innymi „mieszkańcami” (innymi stronami).
    • Dla kogo: Idealny dla małych firm usługowych, jednoosobowych działalności, blogów, prostych stron wizytówkowych czy landing page’y. Czyli dla większości z Was!
    • Zalety: Niska cena, bardzo prosta obsługa (masz panel, klikasz i działa), nie wymaga żadnej wiedzy technicznej.
    • Wady: Czasem zdarza się, że „sąsiad” (inna strona na tym samym serwerze) narobi „chałasu” (np. ma nagły skok ruchu) i Twoja strona może na chwilę zwolnić. Ale dla większości małych firm, te drobne „awantury sąsiedzkie” są niezauważalne.
  • Hosting WordPress: To w zasadzie też hosting współdzielony, ale specjalnie zoptymalizowany pod WordPressa (czyli najpopularniejszy system zarządzania treścią, na którym pewnie masz, albo będziesz mieć stronę). Jak wynajęcie mieszkania, które jest już urządzone pod konkretny styl. Szybciej działa, jest bezpieczniej.
  • Hosting VPS (Virtual Private Server): Tutaj masz już swoje własne „wirtualne condo” w bloku. Niby nadal w bloku, ale masz wydzielone, gwarantowane zasoby, których nie ruszy żaden „hałaśliwy sąsiad”.
    • Dla kogo: Dla rosnących firm, stron z większym ruchem, które potrzebują więcej mocy i kontroli. Wymaga już pewnej (niewielkiej, ale jednak) wiedzy technicznej lub pomocy specjalisty.
  • Serwery dedykowane i Cloud Hosting: To już „własna willa z ochroniarzem” albo „rozległe osiedle z kaskadowymi wodospadami”. Super, ale niepotrzebne dla większości z Was. Koszty są kosmiczne, a wiedza techniczna wymagana to już poziom inżyniera. Zapomnij na razie.

Różnica: Hosting dla Strony Usługowej vs. Sklep Internetowy

Pamiętaj, że Twoja strona firmy usługowej, czy landing page, ma zupełnie inne potrzeby niż sklep internetowy. Sklep musi przetwarzać dziesiątki transakcji na minutę, być odporny na szczyty ruchu (np. Black Friday) i mieć szybką bazę danych.

Twoja strona usługowa (prawnik, hydraulik, dentysta, fizjoterapeuta) czy nawet mała agencja kreatywna, ma zazwyczaj znacznie mniejszy ruch. Ważna jest stabilność, szybkość ładowania i bezpieczeństwo. Nie potrzebujesz rakiety, żeby dojechać na zakupy do osiedlowego sklepu. Nie przepłacaj za coś, czego nie potrzebujesz, ale też nie oszczędzaj tam, gdzie nie warto!

Ile kosztuje hosting? (I gdzie są haczyki!)

No właśnie! To jest najciekawsza część, bo tutaj czeka na Ciebie największa pułapka i mit!

Ostatnio jeden klient za przedłużenie usługi hostingowej (kupionej za 1 zł), musiał w kolejnym roku zapłacić 8 stówek. Do tego certyfikat SSL do strony internetowej (odpowiada za “bezpieczne połączenie” sygnalizowane w pasku adresu przeglądarki m.in. przez ikonę kłódki) – kolejne 300 zł. Razem około 1100 zł rocznie!

Hosting na rok za 1 zł! Brzmi jak okazja życia, prawda? Sam skusiłem się na taką ofertę 2007 roku 🙂 Zaś mój klient całkiem niedawno skorzystał z tej “okazji”. Po roku sytuacja nie była już taka różowa – przyszła faktura…

Hosting 800 zł taniej

Jego strona była z gatunku “wizytówka” – kosztowała 1500 zł. Zrobiłem analizę jego potrzeb i tego ile wykorzystuje z tego hostingu. Okazało się, że spokojnie wystarczy mu tańsza usługa z darmowym certyfikatem SSL. Wykonaliśmy migrację (przejście do innej firmy ze stroną, domeną i pocztą e-mail). Płaci około 200 zł / rok, co oznacza, że w kieszeni zostaje mu około 800 zł rocznie! Droższy hosting był co prawda nieco szybszy, ale w przypadku jego prostej strony usługowej różnice w prędkości wczytywania były tak minimalne, że dla użytkownika niemal niewidoczne.

Pamiętaj: cena „na start” a cena odnowienia to największy haczyk! Hostingodawcy kuszą Cię niską ceną za pierwszy rok (1 zł, 50 zł, 100 zł), a potem, kiedy już masz tam swoją stronę, maila i cały biznes, cena odnowienia potrafi zwalić z nóg! Zawsze sprawdzaj cenę odnowienia!

Realistyczne roczne koszty hostingu dla małej firmy to zazwyczaj od 150 zł do 500 zł rocznie za dobry, stabilny hosting (współdzielony). Drożej, jeśli masz większe potrzeby, ale rzadko przekracza 1000 zł dla standardowej strony usługowej.

Jak poznać dobry hosting?

Hosting to nie tylko miejsce na pliki. Jest szereg ważnych dla Ciebie aspektów, za które odpowiada  usługa hostingowa, którą posiadasz. Trzy najważniejsze:

  • Szybkość ładowania strony. Nikt nie lubi czekać! Google, ani Twój potencjalny klient też. Jeśli Twoja strona otwiera się 6 sekund, 75% użytkowników ją zamknie! Szybka strona = skuteczniejsze działania SEO i reklamowe = większe zadowolenie klienta = skuteczniejsza strona www.
  • Dostępność (Uptime): Znasz to uczucie, gdy na drzwiach sklepu widzisz “zaraz wracam”, a Ty się spieszysz? W internecie, Twoja strona powinna działać 24/7! Profesjonalni hostingodawcy dają gwarancję dostępności usługi (SLA / Uptime) na poziomie nawet 99.9%.
  • Bezpieczeństwo: Nikt nie chce, żeby mu włamali się do biura i ukradli dane klientów, albo ktoś przemalował witrynę sklepową wulgarnymi napisami. Dobry posiada zabezpieczenia, które minimalizują ryzyko i ułatwiają postępowenie gdyby jednak stało się coś niedobrego. Kopie bezpieczeństwa, certyfikaty, zabezpieczenia przed atakami sieciowymi.

Pułapka taniego hostingu

Miałem klienta, który średnio raz na miesiąc (czasami częściej) miał problem ze swoją stroną i firmową skrzynką e-mail. Nagle przestawały działać! Czekał… czekał… czekał… Potrafiło to trwać od 10 do 60 minut, a jemu czas się niemiłosiernie dłużył. Pół godziny – niby niewiele, ale jeśli w tym czasie próbował wysłać pilnego maila to była wieczność i gigantyczna frustracja.

Korzystał z tańszego hostingu – około 70 zł rocznie (plus dopłata 100 zł za certyfikat SSL). Po sprawdzeniu regulaminu i specyfikacji usługi, okazało się, że dostawca nigdzie słowem nie wspominał o gwarancji dostępności usługi (SLA / uptime). Czyli – jak działa, to działa, jak nie działa, to Twój problem. Godziny pracy infolinii: poniedziałek – piątek od 9.00 do 17.00. 

Rozwiązaniem było dopłacenie zaledwie 50 zł rocznie i przejście do firmy, która dała gwarancję 99,95% SLA. Od tej pory strona i maile działają jak szwajcarski zegarek. Na dodatek, nowy hosting jest szybszy od poprzedniego – strona, bez dodatkowej optymalizacji, działa szybciej. To pokazuje, że czasem tych kilkadziesiąt złotych rocznie robi gigantyczną różnicę!

Na co jeszcze zwrócić uwagę, żeby nie żałować?

  1. Wsparcie techniczne (to najważniejsze!). Kiedy masz problem, chcesz pomocy TERAZ, a nie czekać trzy dni na odpowiedź. Czy ktoś odbiera telefon? Czy odpisują na maile? Czy mają bazę wiedzy, gdzie sam znajdziesz rozwiązanie? Sprawdź opinie o supporcie!
  2. Skalowalność. Twój biznes rośnie, więc strona też musi. Czy łatwo „dodać mocy” hostingowi, jak będziesz miał więcej klientów i ruch na stronie wzrośnie?
  3. Panel zarządzania. Czy ogarniesz to bez studiów informatycznych? Czy łatwo zainstalujesz WordPressa (często to jeden klik!), założysz maila, sprawdzisz statystyki?
  4. Transparentność. Żadnych ukrytych kosztów. Prosta umowa, jasne zasady, wyraźnie podane ceny odnowienia.
  5. Pojemność (miejsce na dane). Strony firm usługowych zazwyczaj nie zajmują dużo miejsca (wyjątkiem może być np. fotograf lub filmowiec). Większa pojemność przydaje się jednak, gdy zaczynasz gromadzić firmową pocztę elektroniczną. Po paru latach działania wiadomości wysłane i odebrane z załącznikami potrafią zajmować nawet kilkadziesiąt gigabajtów. Upewnij się, że wybrany pakiet ma wystarczającą pojemność.
  6. Opinie. Co mówią inni użytkownicy? Ale pamiętaj, że każdy ma inne potrzeby i doświadczenia. Czytaj ze zrozumieniem.

Samodzielnie czy z pomocą specjalisty?

Możesz sam wybrać i kupić hosting. Jeśli masz czas i trochę “zajawki” technicznej.

Ale jeśli cenisz swój czas, nie chcesz uczyć się rzeczy, które wykorzystasz tylko raz, albo po prostu chcesz mieć święty spokój i pewność, że wszystko działa, jak należy – zleć to profesjonaliście. Jego przewaga (prócz umiejętności) to przede wszystkim doświadczenie – widział i zna wiele hostingów, podczas gdy Ty musisz albo zdać się na recenzje w internecie (często opłacone) oraz metodę prób i błędów.

Podsumowanie

Hosting to fundament Twojej obecności online. To w dużej mierze od niego zależy, czy Twoja strona będzie dostępna, szybka i bezpieczna. Nie oszczędzaj na nim tak, żeby później płacić podwójnie za frustrację i utraconych klientów. Wybierz mądrze, z głową, a przede wszystkim – zrób to świadomie.

Na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze hostingu:

  • Jasna cena za odnowienie w kolejnych latach.
  • Gwarancja dostępności usługi (SLA)
  • Dostępność obsługi technicznej
  • Darmowy certyfikat SSL
  • Zasady działania systemu kopii zapasowych
  • Parametry techniczne (typ dysku, procesor i pamięć RAM, wersja PHP, silnik pamięci)
  • Możliwość rozbudowy, gdy Twój biznes urośnie.

Newsletter o marketingu w internecie dla mniejszych firm

Uwaga OSZUST! Nie daj się naciągaczom. Rozpracuj ich, zanim oni rozpracują Ciebie.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez firmę A1 Komputery Emil Wiatrak w celu obsługi newslettera. Polityka Prywatności