Jak nazwać firmę

Przed Tobą cholernie ciężkie zadanie. Wybór nazwy Twojej firmy. Na pocieszenie powiem Ci, że nie tylko Ty masz z tym problem. Ja miałem olbrzymi. Być może moja historia Ci pomoże.

Przed Tobą cholernie ciężkie zadanie. Wybór nazwy Twojej firmy. Na pocieszenie powiem Ci, że nie tylko Ty masz z tym problem. Ja miałem olbrzymi. Być może moja historia Ci pomoże.

Nazwa firmy, a nazwa marki

Niestety, ale “naming” do dziś idzie mi niezwykle opornie. Mimo to, moje 14 lat prowadzenia firmy i kontaktów B2B prawdopodobnie będą w stanie Ci pomóc, albo chodziaż naprowadzić na właściwy kierunek. Startowałem w roku 2008 jako firma informatyczna. Realizowałem usługi serwisowe w domach i firmach, wyjazdowo. Usługa nazywała się Pogotowie Komputerowe. Planowałem, że moja firma kiedyś będzie robiła także inne rzeczy z branży IT (między innymi outsourcing i strony internetowe). Nie umiałem jednak wymyślić nazwy. Poszedłem więc na łatwiznę i nazwałem firmę “A1 Komputery Emil Wiatrak”. “A1” nic nie oznaczało, po prostu stwierdziłem, że w katalogach będę pierwszy. Nazwa funkcjonuje do dziś, ale nie jestem z niej zadowolony. Jest mało chwytliwa. Większość klientów z serwisu i tak nazywała nas “pogotowie komputerowe”, gdyż taka była główna usługa, którą znali. Nazwa oficjalna i ta używana w obiegu marketingowym nie muszą być takie same.

Celuj w uniwersalność

Z pewnością znasz Gillette, Duracell i Pampers. To marki firmy Procter & Gamble. Znana firma hostingowa „nazwa.pl” przez wiele lat była marką firmy „NetArt Spółka Akcyjna Spółka Komandytowo-Akcyjna”.

Czy dziś nazwałbym firmę tak samo? Raczej nie. Gdybym produkował balustrady i nazwał się Balustradix, to chcą przebranżowić się na produkcję ogrodzeń miałbym problem. Moja firma prawdopodobnie nazywała by się Emil Wiatrak. Wtedy jednak (przypominam – rok 2008) nie można było nazwać firmy imieniem i nazwiskiem. Dziś jest to możliwe. Pod takim szyldem mógłbym robić wszystko – wykonywać usługi IT, ale również zajmować się marketingiem, a nawet remontami i wykończeniami. Z taką nazwą firmy, mogę stworzyć dowolny brand – czy to prowadzić pogotowie informatyczne, czy wykonywać serwis okien i drzwi. Nazywając firmę, postaw na uniwersalność. Wiedz też, że życie pisze różne scenariusze. Być może kiedyś się przebranżowisz. Mając uniwersalną nazwę, a skupiając się bardziej na marce łatwiej sprzedasz stworzony brand, co z kolei umożliwi Ci łatwiejszą zmianę branży.

Bądź praktyczny – nie przekombinuj

Gdy będziesz kupował paliwo na fakturę, albo brał fakturę z restauracji, czy też kupował papier w sklepie będziesz musiał podać nazwę. Ze względów praktycznych sugeruję unikać długich nazw i przepełnionych zwrotami obcojęzycznymi oraz polskimi znakami. Nie wszędzie “zassą” Twoje dane z systemów takich jak rejestr REGON. Czasami sprzedawca wypisze Ci rachunek/fakturę ręcznie. Możesz być zmuszony komuś tę nazwę przeliterować. Im trudniejszą nazwę wymyślisz, tym większa szansa na jakąś pomyłkę. Nazwa Twojej firmy powinna być łatwa w wymowie i zapisywalna ze słuchu.

Sprawdzone sposoby na nazwę

Wymyślając nazwę (firmy lub marki) możesz skorzystać z poniższych popularnych metod:

  • akronim (skrótowiec), np. WP (Wirtualna Polska), BBC (British Broadcasting Corporation);
  • mieszanka dwóch słów, np. PoKomp (Pogotowie Komputerowe), Apart (AP = Adam i Piotr Rączyńscy, założyciele; Art = sztuka);
  • odniesienia do literatury, mitologii,Biblii, np. Afrodyta Salon Urody, Hermes Autokary
  • zaczerpnięcie słów z innych języków, np. Media Expert (sieć sklepów z eletroniką), Sphinx (sieć restauracji), Thecamels (firma hostingowa, camel = wielbłąd);
  • opisowa nazwa firmy, np. iperfumy (dawniej, obecnie Notino), eobuwie.pl, OtoMoto;
  • użycie nazwiska założyciela czy obecnego właściciela, np. W.Kruk (Władysław Kruk), E. Wedel (Emil Wedel).
  • wykorzystanie nazw geograficznych, np. Żywiec, Tymbark;
  • nawiązanie do cech zwierząt (nazwy animalne) np. Firefox (przeglądarka internetowa, fox = lis), Biały Słoń (firma piorąca tapicerki), RedBull, Jaguar.

Czego unikać

Raczej powstrzymaj się od nazw opatrzonych popularnymi końcówkami -pol, -ex, -bud itd. Nie wyjdzie z tego nic oryginalnego, a co najwyżej staniesz się bohaterem memów lub wzbudzisz litość klientów/kontrahentów, gdy nazwiesz się:

  • MAR-BUD (Mariusz, firma budowlana)
  • Mirex (firma jakiegoś Mirka)
  • Szwagropol
  • Mar-Pol (firma Marka, Mariusza lub Marcina)

Ostrożnie dobieraj słowa. Nie popełnij błędu masarni z miejscowości Stolec (okolice Ząbkowic Śląskich):

3 rady na koniec

Wymyślając nazwę swojej firmy koniecznie:

  • sprawdź w Internecie nazwa, którą wybrałeś (albo bardzo podobna) już nie występuje (zwłaszcza wśród firm z tej samej branży i na terenie Twojego działania);
  • sprawdź, czy istnieje wolna domena (.pl), np. TwojaNazwa.pl;
  • skonsultuj potencjalną nazwę z osobami trzecimi;

Warto także sprawdzić, czy nazwa nie jest zastrzeżona. W tym celu możesz skorzystać z wyszukiwarki znaków towarowych krajowych (UPRP), wyszukiwarki znaków towarowych unijnych (EUIPO), wyszukiwarki znaków towarowych międzynarodowych (WIPO).

Podsumowanie

Naming obecnie stał się wyspecjalizowanym obszarem w dziedzinie kreowania wizerunku (brandingu). Wymyślenie świetnej nazwy wymaga sporo pracy i… wyobraźni. Nie podążaj za chwilowymi trendami (one miną). Próbuj wyróżnić się z tłumu. Baw się słowami i pisownią, ale nie przesadź z trudnością i złożonością. Pamiętaj, że nazwa oficjalna jest tak naprawdę mało ważna – najbardziej istotna będzie nazwa marki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *