Tylko 2% ludzi na świecie ma iloraz inteligencji 130 i wyższy. Podobny odsetek stron internetowych jest skutecznych. Cieszę się, że jesteś w tej wąskiej grupie ludzi, którzy chcą mieć skuteczną stronę www.
Ale czym tak naprawdę jest skuteczna strona internetowa? Temat jest niezwykle skomplikowany. Gdybym jednak miał jednym zdaniem odpowiedzieć na to pytanie, powiedziałbym:
strona internetowa jest skuteczna wtedy, kiedy możliwie najlepiej realizuje cel, dla którego ją stworzono.
Żyjemy w czasach, gdzie niemal każdy wykonawca chwali się, że tworzy strony internetowe profesjonalne, szybkie, responsywne, piękne i wyjątkowe. W większości przypadków to jednak puste slogany. Wydmuszki słowne, które nie mają pokrycia w faktach.
Masz zamiar zlecić wykonanie strony internetowej lub będziesz tworzył ją samodzielnie? Na bazie 17 lat doświadczenia, głównie z firmami usługowymi (B2C i B2B) oraz handlowo-usługowymi, zebrałem dla Ciebie 9 filarów skutecznej strony internetowej.
Jasny cel i strategia
Strona internetowa firmy musi być zbudowana w jakimś celu. Może to być na przykład sprzedaż towarów, sprzedaż usług, pozyskanie kontaktu, umówienie wizyty, poprawa lub budowanie wizerunku. Gdy masz sklep stacjonarny lub restaurację najbardziej będzie Ci zależało na odwiedzinach w punkcie. Gdy masz usługi sprzątające, postawisz zapewne na kontakt telefoniczny. Gdy jesteś rehabilitantem lub dentystą, celem głównym może być zapisanie się online na wizytę. Jeśli jesteś osobą publiczną albo masz w ofercie dobra luksusowe i premium, to Twój cel będzie skupiony na wizerunku.
Wszystko pozostałe – treści, układ, struktura, wygląd – ma za zadanie służyć temu celowi.
Precyzyjna oferta
Robisz wszystko? Serio? Wiesz jak to jest z rzeczami “do wszystkiego”. Fotograf ślubny, nie musi być dobry w fotografii produktowej. Ortodonta umie wstawić plombę, ale raczej nie szuka takich klientów. Dobrze przemyśl swoje priorytety. Jeśli masz w ofercie 7 lub 10 różnych usług, ustal które są najważniejsze, a które stanowią tylko dodatek.
Czemu warto wybrać Ciebie, a nie firmę konkurencyjną? Umiesz bez zająknięcia odpowiedzieć na to pytanie? Unikalna Propozycja Wartości (UVP) to rzeczy, które wyróżniają Cię na tle konkurencji. To korzyści i powody, dla których lepiej wybrać Twoją ofertę. To Twój wyróżnik na rynku.
Przemyśl nie tylko mocne strony swojej oferty. Zastanów się także, jakie Twoja oferta ma słabsze strony. Pomoże Ci to tworzyć nie tylko trafne komunikaty, ale także doskonalić ofertę.
Kim jest Twój klient
Nie tworzysz strony dla siebie. Strona ma wyrażać Ciebie, ale nie jest dla Ciebie. To Twoje narzędzie do realizacji celu. Zastanów się, kto powinien ją odwiedzić. W marketingu jest takie pojęcie jak persona (buyer persona), czyli portret idealnego klienta.
Musisz przede wszystkim poznać i zdefiniować swoją grupę docelową. Jeśli Twoja strona ma być dla każdego, to… będzie dla nikogo. Kobieta, mężczyzna, młodzież, rodzic, senior, biedny, bogaty, wykształcony i niewykształcony. To tylko część możliwych cech. Każdy ma inne problemy i wyzwania, a przede wszystkim różne motywacje do zakupu.
Zrozum swoich klientów, żeby stworzyć skuteczną stronę internetową. Ustal też dla kogo nie jest Twoja oferta – zakomunikowanie tego może oszczędzić Tobie i innym sporo czasu.
Google, SEO, optymalizacja i pozycjonowanie
Nie każda strona jest tworzona z myślą o zdobywaniu ruchu z Google. Jednak jeszcze żadnej to nie zaszkodziło. Jeśli ludzie nie będą odwiedzali Twojej strony, to… po co Ci ona? Na etapie projektowania warto zastanowić się nad tym, jak ludzie szukają tego co oferujesz. Przede wszystkim należy dobrać frazy kluczowe, czyli zwroty, które wpisujemy w wyszukiwarkę – np. tworzenie stron internetowych albo notariusz wołomin.
Rzetelny research fraz kluczowych pozwoli zaprojektować odpowiednią strukturę strony, napisać dobre (dla Google) treści oraz wykonać optymalizację techniczną strony (nagłówki H1-H3, linkowanie wewnętrzne, Core Web Vitals itd.). Te z kolei, wpłyną nie tylko na wyższe pozycje w wyszukiwarce i większy ruch na stronie. Obniżą także koszty przyszłej reklamy poprzez system Google Ads.
Wygoda użytkownika
Klient musi czuć się na Twojej stronie komfortowo. Nic nie powinno wprawić go w zakłopotanie. Zaplanuj jego podróż i nie pozwól mu się zgubić. Nawigacja musi być intuicyjna. Ustal co i w jakiej kolejności powinien przeczytać i zobaczyć. Niech struktura treści (sekcje, nagłówki, przyciski CTA – wezwanie do działania) będzie jasna, prosta i czytelna.
Treści i perswazja
Jesteśmy młodą dynamiczną firmą. Oferujemy profesjonalne usługi z myślą o zadowoleniu naszych klientów. Znasz to? Warstwa tekstowa stron internetowych to coś więcej niż ściany tekstu przepisane z encyklopedii, albo treść, która powstała metodą kopiuj-wklej z innych stron. Także całkowite zaufanie sztucznej inteligencji nie jest tu wyjściem. Teksty i sposób ich prezentacji odgrywają kluczową rolę w tym, jak Twoją stronę odbierze użytkownik i czy od Ciebie kupi, zapisze się, zadzwoni.
Przekonywanie za pomocą tekstu to połączenie sztuki i nauki. Czasami lekkie pióro to za mało. Trzeba wiedzieć czym są: storytelling, perswazja, ekonomia behawioralna. Współczesny copywriting (webwriting), to niemal osobna dyscyplina wiedzy.
Pamiętaj, że użytkownicy nie czytają Twojej strony. Oni skanują ją wzrokiem. Dlatego szczególną uwagę poświęć nagłówkom. Stosuj krótkie akapity i zdania. Raczej proste słownictwo. Nie lej wody – dostarzczaj konkret. Unikaj słow wydmuszek, a cechy wyjaśniaj korzyściami.
Wygląd
Zjadłeś kiedyś obiad w obskurnej restauracji? Nawet jeśli tak, to zamawiając, miałeś poważne obawy o świeżość potrawy. Sam wygląd nie sprzedaje, ale może pomóc lub… zaszkodzić. Design / layout dla wielu osób jest najważniejszym elementem strony. Zwłaszcza dla jej właściciela. Ma być piękna. Tylko, że… uroda to pojęcie względne. Tworzenie strony pod siebie jest jednym z największych błędów, które zabijają skuteczność strony.
Znasz swój biznes od podszewki. Wszelkie szczegóły techniczne oferty są dla Ciebie oczywiste. Dla Twojego klienta niekoniecznie. To klątwa wiedzy. Nie twórz strony dla siebie, tylko dla klienta. Nie skupiaj się na tym co podoba się Tobie. Strona musi podobać się klientom.
Przejrzystość, spójna kolorystyka, typografia, styl graficzny. Wszystko zgodne z Twoją marką (słowo klucz to: branding). Elementy wizualne powinny wspierać przekaz, a nie być tylko “ładnymi obrazkami”. Design ma wspierać treść, a nie ją przytłaczać. Całość powinna być zaprojektowana zgodnie z szeregiem zasad, takich jak między innymi: zasada 3 kliknięć, wzór F (F-pattern) i mobile UX.
CMS i technikalia
WordPress, Joomla, Webflow, Framer, WIX – rozwiązań do tworzenia stron są dziesiątki. Nie ma jednego idealnego, które bije na głowę pozostałe. Możliwości mają podobne – zwłaszcza w kontekście stron dla małych firm. Każdy ekspert będzie przekonywał, że system, którego on używa jest lepszy, bo…
Ale tak naprawdę chodzi o to, żeby stronę wykonać w adekwatnych do budżetu pieniądzach. Żeby późniejsze zmiany nie były jak fizyka kwantowa. Żeby działała szybko i na wszystkich urządzeniach (obecnie od 50 do 80% ruchu na stronach stanowią urządzenia mobilne) – mobile-first design to w 2025 konieczność, nie opcja. Do tego dochodzą kwestie czystości kodu, aktualizacji systemu i bezpieczeństwa witryny.
Weź też pod uwagę co będzie, jeśli rozstaniesz się z wykonawcą strony (czy łatwo znajdziesz zastępcę?) oraz sprawdź, czy akceptujesz cenę za utrzymanie danego rozwiązania w kolejnych latach.
Miara sukcesu
O tym, czy strona internetowa jest skuteczna, decydują klienci. Poczujesz to w grubości swojego portfela, większej liczbie zapytań i wystawionych faktur. Czasami wystarczy stronę porządnie zaprojektować i wykonać. Częściej jednak należy iść krok dalej, aby sprawić, że klienci ją odwiedzają. To nie jest jednorazowy projekt – to ciągły rozwój i dalsze inwestowanie. Na przykład poprzez pozycjonowanie, reklamowanie albo aktywność w social media.
Pomocne tutaj będą narzędzia do mierzenia postępów takie jak Google Search Console, monitoring pozycji. W rozwoju strony pomogą także badania zachowania użytkowników przy pomocy Google Analytics 4 i map ciepła (np. Hotjar lub CrazyEgg). Strona internetowa nigdy nie będzie w 100% skuteczna. Zawsze znajdzie się coś, co można ulepszyć i poprawić. Dlatego warto mierzyć, analizować i poprawiać, czyli: ciągle ją optymalizować.

Podsumowanie
Kluczem do skutecznej strony internetowej jest właściwe jej zaplanowanie. To co finalnie widzi Twój klient, powinno być efektem szeregu analiz, porównań i wyciągniętych wniosków. To efekt pracy oparty o wiedzę z wielu obszarów – psychologii, copywritingu, grafiki, seo, programowania.
Podziwiam Cię, że dotrwałeś do końca. To znak, że jesteś naprawdę zdeterminowany i że poważnie myślisz o rozwoju swojej firmy. Z myślą o Tobie, napiszę kolejne artykuły. Rozłożę w nich skuteczną stronę internetową, którą dziś opisałem, na czynniki pierwsze i szczegółowo umówię powyższe 9 filarów skutecznej strony www mniejszej firmy.